27 November, 2011

Sifat-sifat Syurga

Nikmat  Tuhanmu yang manakah engkau dustakan?

Keadaan  Ahi Syurga

Rasuullah s.a.w bersabda, maksudnya: ‘’Berseru seorang penyeru (di dalam syurga) bahawa kamu akan selalu sihat dan tidak akan jatuh sakit selama-lamanya, akan hidup tidak akan mati selama-lamanya, akan muda dan tidak akan tua selama-lamanya, akan berasa senang (gembira) tidak susah atau bosan selama-lamanya.’’ (Riwayat Muslim)

Makanan dan minuman

Allah berfirman  yang bermaksud : ‘’Kami tambahkan untuk mereka buah-buahan dan daging (jenis) yang mereka inginkan. Mereka mengedarkan antara mereka  gelas2 yang berisi arak, tidak ada sia-sia padanya dan tidak pula perbuatan dosa.’’ (Surah Al-Tur 52:22-23)

Allah berfirman lagi yang bermaksud:

’’ mereka duduk di atas tempat-tempat duduk yang bersulam, sambil bersandaran dan berhadap-hadapan, akan melayani mereka anak2 muda yang tidak berubah keadaannya. Dengan membawa cangkir dan cerek2 dan gelas yang berisi minuman dari satu sumber. Mereka tidak  merasa sakit kepala, tidak pula mabuk kerananya.

Rasulullah s.a.w  bersabda yang bermaksud : ‘’ Ahli syurga makan dan minum, tetapi tidak buang air besar dan air kecil, tidak keluar hingus dan semua yang mereka makan dan minum menjadi peluh yang keluar dengan bau yang wangi.’’(Riwayat Muslim)
Diedarkan kepada mereka piring2 dan gelas 2 daripada emas  (Surah Al-Zukruf  43:71)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...