22 September, 2010

Reza datang sekolah


Nie lah anak murid kesayangan aku..Nama dia Mohd Reza b. Mohd Sani, berumur 15 tahun...hari nie aku terpanggil untuk mencoret kan sedikit tentang Reza nie...agak2 kalo tengok rupa Reza, boleh teka tak apa yang dialami olehnya?....KLAH aku bgtaw, Reza nie masalah pembelajaran dlm kategori Autisme, walaupun dia autisme dia ade kelebihan berbanding murid yang lain...Dia nie aku boleh katanya celik IT lah, pasal komputer semua dia tahu,  mungkin itulah anugerah yg ALLAH berikan ada dia....Autisme bermaksud kanak-kanak yang berada dalam dunianya sendiri @ tdk berkeupayaan  menyesuaikan diri secara normal dengan persekitaran. Komunikasi antara mereka adalah terbantut dan mereka tidak  dapat berhubung  dgn secara langsung.


 sebab tu lah, bila aku berkomunikasi ngan reza, dia tak ada tindakbalas, dan seolah-olah dia berada didunianya sendiri...reza juga tdk suke disentuh, bila kita sentuh dia, dia akan berkata ''aduh sakit''.....aku hapy sbb Reza dtg sekolah hari nie, dah berapa bulan Reza tdk dtg ke sekolah atas faktor2 tertentu....Reza lebih gemar menghabiskn masanya dirumah dengan komputer kesayangannya....Reza nie susah nk ingat nama cikgu2 yg mengajar dia, tapi yg aku suke sgt, nama aku dia boleh ingat sampai sekarang....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...